Smartlog v. II » Hjernevasken » Homøopati for dummies
Opret egen blog | Næste blog »

Homøopati for dummies

19. jul 2007 12:54, Regicollis

Der er masser af penge i alternativ "medicin". En af de pseudovidenskabelige metoder, der anvendes er den såkaldte homøopati, der hævder at kunne frembringe medicin mod alverdens sygdomme. Homøopatisk "medicin" skulle angiveligt virke ved at ganske små doser af aktive stoffer skulle give den modsatte effekt af hvad stoffet ellers frembringer. Koffein i ganske små doser skulle altså således virke søvndyssende. Jo mindre doser, jo større effekt. Homøopatiske præparater er oftest så tynde opløsninger, at det er usandsynligt at man kan finde bare ét molekyle af det aktive stof i opløsningen.

Den slags er ikke bare fjollet - det er at give syge mennesker falske håb for at narre penge fra dem.

Herunder kan man se den amerikanske skeptiker og tryllekunstner James Randi forklare hvad homøopati er og hvordan det virker. Klippet er meget morsomt - med mindre man er homøopat.

Det er ikke fordi man ikke har undersøgt homøopatiske praparater og deres virkninger. Næsten alle undersøgelser har vist at der ingen virkning var, og i de undersøgelser der påviste en virkning, har andre forskere ikke været i stand til genskabe resultaterne.

Tilbage står at homøopati ikke er andet end svindel, overtro og pseudovidenskab. Ved at kalde virkningsløse præparater for medicin kan man få mennersker der er bekymrede over deres helbred til at betale tusindvis af kroner. Samtidig kan homøopati - ligesom andre alternative "behandlingsformer" - være farligt, da det kan afholde folk fra at gå til rigtige læger med deres sygdomme.

Der er tale om et forkasteligt fup-nummer. Det eneste der holder homøopati fra at være strafbart som bedrageri er at homøopaternes påstande er så fjollede at ingen fornuftig person nogensinde vil tro på dem.

Kommentarer

  1. Morten Børre Nielsen
    20. jul 2007 03:24
    1

    Men det gør folk, sgu, Rasmus. Folk tror på det. Fornuftige folk tror på det. Folk, der VIRKELIG burde virke bedre.

    Jeg citerer fra den nogenlunde sobre "Alternativ behandling - metoder og virkninger" af Jerk Langer:

    "I Frankrig anser 68% af franske læger homøopatiske midler for at være effektive, 32% af lægerne benytter selv præparaterne i deres praksis, ligesom de forhandles på apotekerne. [...] I Tyskland bruger hver femte læge homøopati. 42% af britiske læger henviser patienter til homøopater, og behandlingen dækkes af National Health Service (sygesikringen). Hver femte skotske læge er efteruddannet i homøopati, mens 45% af hollandske læger betragter homøopatiske præparater som virksomme."

    Kan du se, at det er et kolossalt, uhyggeligt samfundsproblem? Hvad gør vi dog ved det?

  2. Rasmus Kongshøj
    20. jul 2007 15:12
    2

    Der er med hjemmel i lægemiddelloven udstedt en bekendtgørelse, der fritager homøopatiske lægemidler fra de almindelige krav om at et lægemiddel skal have en dokumenteret effekt for at kunne godkendes. Homøopaterne har således fået statsmagtens velsignelse til fortsat at narre penge fra godtroende, og oftest desperate mennesker.

    Den bedste måde at bekæmpe det homøopatiske svindel vil naturligvis være at afskaffe denne bekendtgørelse, således at homøopatiske lægemidler skulle gennemgå den samme procedure som andre lægemidler for at kunne blive godkendt. Jeg er spændt på hvor mange homøopatiske lægemidler, der så vil kunne forhandles lovligt her i landet. Jeg gætter på 0.

  3. henrik olavius
    29. okt 2007 15:22
    3

    Man kan narre de fleste en gang, mange flere gange, men man kan ikke narre alle mennesker hele tiden. Så der er nok en grund til at millioner af mennesker verden over sværger til homøopati.

    Det svære at forstå ved homøopati er når medicinen der anvendes har været udsat for gentagne potenseringer (som ikke er helt det samme som ren fortynding) – men så igen er James Randi komiker og ikke kvantefysiker.

    Man kan nøjes med at bruge homøopatisk medicin i lave potenser – f.eks. 6X eller 3C – og her kan man stadig spore det aktive stof.

    Det homøopatiske princip med lige kurerer lige kendes også i den traditionelle medicinske verden (f.eks. vaccinationer) og flere af de midler, der anvendes i homøopatisk medicin anvendes også i traditionel medicin (f.eks. stoffet fra planten digitalis, der bruges i hjertemedicin).

    Alle de ”dumme” mennesker der vælger at gå til homøopat betaler selv for det, de belaster derfor i mindre grad det offentlige sundhedsvæsen.

    Ingen homøopater i dette land bor på strandvejen og kører rundt i store biler – så man er ikke homøopat for pengenes skyld.

    At homøopatisk medicin har en virkning – selv i høje potenser – er bevist i flere forsøg – f.eks. i et klinisk lukket forsøg (på flere forskellige universiteter), hvor man udsatte rottetarme for atropin (belladonna).


  4. Erik Olsen
    25. jun 2008 15:16
    4

    Hello,

    Det er glædeligt at folk har en mening om tingene, dog selvfølgeligt med den fare for at have en mening mod bedre viden. Det er jo lovligt nemt at kritikkerer nogen for noget og sågar bruge en så flot værdiladende ord som "dum" , "fjollet" osv. pas lige på at det ikke vender tilbage til ophavsmanden (M/K).
    Hvis vi skal snakke om "kæmpe industrier" så burdte det ikke være nogen hemmelighed for de herrer at den farmaceutiske industri, er den store vinder i denne her sag... er I overrasket ??
    Meget af den ordineret medicin hjælper ikke ligefrem, med den derimod ofte konsekvens at ligefrem forværre situationen. Hvis homøopatien bare havde været virkningsløs, tror I den havde eksisteret (200 år) så længe med den efterhånden anerkendelse som den har fået verden over ??
    Okay lad os sætte det lidt i et andet perspektivt:
    Hvor længe har der været forskning på cancer (kræft) ?? lad os blot sige ca. 40 år, og hvor meget gennembrud er der skabt inden for kræftforskning?? meget lidt ikke sandt? jeg mener resultaterne er ikke just imponerende, set I det betragtning hvor mange penge der strøjtes I hvert eneste år.......

  5. Skolen for Klassisk Homøopati
    15. dec 2008 23:52
    5

    Uddannelse til Klassisk Homøopat i Danmark - besøg www.homeopatiskolen.dk

  6. Birgit Bech
    16. feb 2009 10:06
    6

    Hvis Rasmus Kongshøj vil gøre sig den ulejlighed virkelig at sætte sig ind i , hvad homøopatisk behandling går ud på, tror jeg, han vil skamme sig over den latterliggørelse, han udsætter både homøopater og deres klienter for. Fordi man ikke kender til og forstår en ting, behøver man ikke at nedgøre og latterliggøre den.
    Det er rigtigt, at homøopatisk medicin ikke kan testes på samme måde som traditionel medicin, men det har gennem de sidste 200 år vist sig, at selv uden den test er milioner af mennesker blevet hjulpet af homøopatien - og vel at mærke uden alle de bivirkninger, der følger med benyttelsen af traditionel medicin.

  7. tina
    17. mar 2009 14:39
    7

    God artikel! Måske du også vil synes om denne her Homøopati - fup eller fakta http://www.amine.dk/wellness/3411/f0cd8b2a5c/homoeopati__fup_eller_fakta.html?tx_ttnews[swords]=hom%F8opati

  8. Jesper
    4. maj 2009 17:16
    8

    Jeg har idag kastet mig over et forsøg i homøopatiens verden.
    Er almen sund og rask, men har døjet med høfeber i mange år. Har altid taget medicin mod det, men hørte af omveje om en homøopat der har hjulpet adskillige med kurering af høfeber. Det skal sgu prøves tænkte jeg, så på trods af almindelig skepsis er jeg igang nu. Over en måned skal jeg tage diverse dråber. Jeg ved ikke om det går den ene eller anden vej, men melder selvfølgelig tilbage på siden her. Så vil nogle måske få røde ører og andre ret, alt efter udfaldet!

    ;o)

  9. Lisbeth
    3. jun 2009 07:21
    9

    Jeg var også meget skeptisk og der gik over to år før jeg prøvede det. Men da jeg hørte at det bl.a. blev brugt på økologisk kvæg var jeg overbevist nok til at prøve, for man kan ikke få en ko til at tro på at noget virker. jkeg prøvede det derfor og havde positiv erfaring med det. Så meget at jeg vil bruge det til min datter på 1 år da jeg er overbevist om at det er bedre for hende end at være på diverse penecilin kure. Så næste gang du er godt syg skulle du måske prøve det. Egne erfaringer er bedre og jeg har endnu ikke mødt en der har prøvet det uden at de syntes det havde effekt. Men skeptikkere er der mange af.

  10. doris damsgaard
    27. jun 2009 11:30
    10

    - er du købt af lobbyisterne for codex alimentarius?

    I slutningen af 90´erne vedtog medicinalindustrien, at senest i 2010 skulle alle naturmidler og kosttilskud "fjernes" fra helsekostbutikkerne - og overgå til apotekernes udsalg som receptpligtige - eller håndkøbsprodukter.
    Hvordan skal de praktiserende læger iøvrigt få tid til udskrive alle de recepter?

    Denne plan er nu nået til tops inden for EU og der foreligger et direktiv, som hvis det vedtages, vil få fatale konsekvenser. Det skal til afstemning i september.
    Projektet har været mørkelagt i forhold til at vi kunne få en fri og åben debat om, hvad borgerne mener. Er det topstyret diktatur?

    Der har i de senere år v æret kørt "undergravende" kampagner for at mistænkeliggøre de alternative produkter og for at gøre befolkningen utryg og nervøs - og dermed bane vejen for akcept af at lægerne skal udskrive recepter på alle de produkter, som vi hidtil har kunnet vælge frit. Dit "show" her ligner en brik i spillet!

    Kære Rasmus Kongshøj! Du er inde på et vildspor!
    Fortæl os, hvordan det så kan gå til, at højt uddannede læger, professorer og mange andre - verden over - igennem århundreder har brugt naturmidler og naturbehandlinger med gode resultater.
    Er mennesker så dumme, at de blindt løber i flok efter noget- der alligevel ikke virker? Vel er de da ej! Den empiriske viden er ikke så dum endda!

    Og et dokumenteret faktum idag: Der dør flere af bivirkninger af allopatisk medicin end af naturmedicin. ( I DK ca. 5000 årligt).
    Der er faktisk ikke rapporteret om dødsfald p.g.a. naturmidler!

    - jeg forstår ikke, at du kan have så meget åndshovmod, at du tør latterliggøre
    viden fra et andet univers end dit eget...

    Citat fra en videnskabsmand: "Openmindedness is the highest form of intelligense".
    Videnskabsmanden var Niels Bohr.

    Med venlig hilsen, Doris Damsgaard, TCM-terapeut, auriculoterapeut, akupunktør, underviser og forfatter.

    TCM = Traditional Chinese Medicine. Har udgivet fagbøger og artikler for og om alternativ behandling, naturmedicin og kosttilskud. Har praktiseret i en årrække.
    www.2dd.dk.



  11. doris damsgaard
    27. jun 2009 14:01
    11

    -glemte at tilføje, at interesserede læsere kan læse mere om EU-direktivet og konsekvenserne af dets mulige vedtagelse -

    i Mit Helbred,nr. 3/2000,

    hvor jeg har en artikel med om emnet og hvor redaktør Ole Vestergaard har en supplerende artikel.
    2DD.

  12. doris damsgaard
    27. jun 2009 15:15
    12

    To verdener, som ikke kan forenes...

    Kære Rasmus. Du vender gang på gang tilbage til, at den og den videnskabelige undersøgelse har bevist at....
    Har du tænkt over, at der er nogle fundamentale årsager til, at de giver negative resultater?
    Man vil sammenligne metoder, som qua deres grundprincipper overhovedet ikke kan sammenlignes på hverken den ene eller den anden måde!

    I den vestlige medicin arbejder man ud fra Newton´s love, der siger, at alt skal kunne måles og vejes, for at vi kan bruge det til noget. Alt, der ligger uden for - er uinteressant og måske non-existing - fordi man ikke umiddelbart kan måle og veje det!
    Det er en ganske udmærket holdning, og har givet betydet meget for forskning og videnskab.
    Men - den bærer også i sig - en begrænsning for at kunne komme videre - at erkende, at der er andre måder og metoder. Den lukker så at sige al forskning og videnskab inde i små lukkede kasser - med måleresultater på væggene!
    Videnskabens grænser -hvis den har nogen - går langt ud over Vestens videnskabelige regelsæt.

    I den alternative og orientalske medcin anskuer man alt ud fra holistiske principper og filosofier, som er meget differentierede- og ikke spor standardiserede.
    Betydningen af psykens tilstand indtager en lige så stor plads som den fysiske. Erkendelsen af, at mennesket har en livsenergi, der cirkulerer i kroppen, er en altoverskyggende faktor.
    I nyere tid kan man tilmed måle denne - så dermed en cadeau til Newton!
    Enhver diagnose i alternativ - eller komplementær medicin - omfatter alle faktorer, der har indflydelse på patienten, og på den måde bliver den holistisk og unik.

    Tilmed så gjorde vore kloge forfædre - de græske læger - den store fejl ,at de adskilte psyke og fysik. Den vej har man fulgt i Vesten lige siden - i en grad, så forståelsen for psykens betydning for sundhed og helbredelse ikke altid bliver tilgodeset i helheden.

    Som du ser - kære Rasmus Kongsted - så er der stadig noget at lære - noget at forstå - før du dømmer så ensidigt, som jeg ser her.
    - en debat er god, men den skal være fair!
    med venlig hilsen
    Doris.


  13. PB
    11. jul 2009 12:39
    13

    Et søg på Google giver over 5 millioner hits på homeopathy, mens et søg på Rasmus Kongsted giver mindre end 4000. Jeg giver ikke meget for en grønskolling der fremturer med sin uvidenhed. Man bør som minimum sætte sig grundigt ind i tingene før man tillader sig at nedgøre mange hundrede års seriøs forskning. Men Rasmus Kongsted er jo nok simpelthen bare klogere end alle disse læger og videnskabsfolk. Og dem der dokumenterbart er blevet raske er nok nogle uvidende fjolser.

  14. doris damsgaard
    13. jul 2009 18:50
    14

    kommentar til PB:
    Ja, du har ret, men de postulater, som Rasmus Kongshøj og Co. har fremsat, viser eogså n tendens i tiden, der er mere og mere fremtrædende:
    Man fremsætter nogle påstande - som ikke er underbygget eller researchet - tilsyneladende kun for at forsøge at påvirke den offentlige mening - og det tilmed i en bestemt retning - en negativ retning - i den retning, som de ønsker.

    - så er det ligegyldigt, om der er hold i påstandene, om det rent faktisk er løgn og spin. Det er manipulation!

    - en generation, som i den grad er blottet for moral og etik og evne til selvkritik,
    er en farlig generation for et samfund - især når de påberåber sig at være formidlere af "propagandeatil de små hjem" - skamløs propaganda! - skamløst!

  15. tartin
    15. jul 2009 06:39
    15

    Så kom der godt nok nogle homøopati-fans på barrikaderne.

    Hvis de gode homøopati-mennesker ville dokumentere resultaterne til fordel for homøopati, kunne det være, at hr. Kongshøj ikke på så beklageligvis måtte træde Fru Damsgaard over tæerne.

    Måske virker det, måske gør det ikke. Men faktum er, at der er folk der kommer til skade eller bliver syge pga. helsekost og naturlægemidler, der ikke er regulerede, der ikke er underlagt de samme krav, som trad. medicin er.

    Jovist er der da interessekonflikter: medicinalindustrien drives fremad af pengegriskhed OG af visionen om at gøre folk raske. Men sådan er livet.

    Så Doris. Chill, baby. Chill.

  16. doris damsgaard
    15. jul 2009 10:18
    16

    til tartin.

    -vil du venligst fremlægge nogle af de "fakta", du nævner - med dokumentation.

    2DD

  17. tartin
    16. jul 2009 03:41
    17

    Doris,

    Skal jeg dokumentere, at der findes tilfælde, hvor mennesker er blevet syge af et eller andet kosttilskud eller helsekostprodukt? Kan du ikke selv se, hvor dumt det lyder.

    Tænk, jeg vidste ikke, det er min evne til at gennemdokumentere samtlige helsekostprodukters og naturlægemidlers bivirkninger, der skulle bedømmes. I min uendelige dumhed troede jeg det var homøopatiske behandlingsmetoder, der skulle fremlægges, thi det er det blog-artiklen omhandler.

    Derfor vil jeg påberåbe mig min ret til at være ung (men ak, hvor længe?) og doven (meget længe) og undlade at gennemgrave internettet og biblioteker.
    Og derfor vil jeg bede DIG om at dokumentere dine påstande. Enhver kan skrive at X % franske læger bruger homøopati og bla bla bla - specielt, hvis man ikke engang vil referere til de benyttede kilder.

    Nuvel. Jeg vil tage mig et glas postevand. Det husker sikkert en masse.

  18. Morten Nielsen
    16. jul 2009 12:25
    18

    Det har fanme været sjovt at læse videre på den her tråd. Tak for den gode satire!

    "I den vestlige medicin arbejder man ud fra Newton´s love, der siger, at alt skal kunne måles og vejes, for at vi kan bruge det til noget."

    Shit mand, den slags kan ikke købes for penge. :)

  19. Lone Sørensen
    5. mar 2010 12:25
    19

    Det fyger med udmeldinger og viden om undersøgelser om både at homøopati virker og ikke virker. Kunne det sandsynligvis være sådan, at med homøpati som med al anden medicinering, er der som oftest en ikke ubetydelig placeboeffekt - uanset hvad der iøvrigt er virksomt i diverse medikamenter, eller ikke er.
    Det kunne virke troværdigt, at dem som skriver gør opmærksom på om de bla. lever af at ordinere homøopatisk medicin eller ej... De fleste sælgere ønsker som bekendt ikke at salget skal forringes - eller at forretningen skal dø ud.
    At noget har eksisteret i flere århundrede er ikke nødvendigvis et belæg for at det er virksomt (placeboeffekter er ikke ubetydelige). Troen på Gud har også eksisteret og er praktiseret i lang tid, uden at der er bevist noget endeligt.. så det med levetiden kan man sige om et hav af forhold, som ikke har bevist deres sandhed endnu. Der er sandsynligvis mere imellem himmel og jord, end vi ved endnu, og det er klart fint at være åben og give ting en chance, men det er bestemt også sundt at have et vist "filter" og kunne være skeptisk.
    Den første side på nettet jeg fik frem om homøopati var fra en behandler som også beskæftigede sig med fjernelse af ånder og spøgelser..og ja DET har også foregået i mange århundrede...djævleuddrivelser, åndemageri, afbrænding af hekse etc. Sund skepsis er alt andet lige vigtigt at have. Dette indlæg er forøvrigt skrevet af et spøgelse... hvor mange tror på den påstand! Jeg mener der skal nok være nogen derude som gør...det skræmmer mig allermest ved mennesker, når der ikke er en grænse, et filter, en blot lille skepsis som bliver vakt... Det skulle være så sundt at have tillid, men blind tillid kan koste folk dyrt...nogen er faktisk i stand til at lade sig overbevise med diverse virkemidler og snyde igen og igen og igen.

  20. Leyilah Birn
    14. mar 2010 08:14
    20

    Hej

    Jeg har erfaring med homøopatisk medicin, når veninders små børn og babyer, over flere gange har fået penincelin/lægemedicin, som ikke har helbredt dem, hvorefter de er gået over til homøopati (Heels øjendråber med bl.a. rød solhat augustifolia arten i, som er meget mere virksom og meget dyrere end purpurea arten, som bruges i bl.a den rød solhat fra apoteket), hvilket har helbredt dem for fx betændelser og forkølelser.

    Og jeg har selv erfaring med at give det til min hund, hvis han har fx øjenbetændelse, hvor det blir helbredt. Min kat havde engang nysen og jeg gav hende homøopati, som også helbredte hende. (Begge fik de Heels øjendråber som beskrevet ovenfor).
    Min veninde overtog en meget skræmt og forpjusket undulat, som hun gav Bachs blomstermedicin i dens vand, hvorefter noget tid den blev meget roligere.

    Sidste år løb mit øje i vand i 2 mdr, så tog jeg endelig noget homøopati, som fik øjet til at udskille gul materie, betændelse i 3 dage og derefter stoppede mit øje fuldstændig med at løbe i vand. Homøopati ka udrense gamle indkapslede betændelser, så derfor blusser ting ofte op, når man tager homøopati....

    Nå men det jeg egl vil sige her, er at dyr, babyer og små børn jo ikke tror på homøopati....EJ heller gør mit øje.

    Måske ku du prøve det af en dag på dig selv, når nu du har så megen skepsis og modstand på det, er du jo et virkelig godt eksemplar at prøve det af på.... Så næste gang du har et fysisk problem/en sygdom så vil det være spændende at høre om dine personlige erfaringer med homøopati.....

    Og så dyrt er homøopati jo heller ikke og det gode er, at det helbreder, så det ska ikke bruges igen og igen som rigtig meget fra medicinalindustrien.

    Jeg er bare en privatperson, arbejder ikke i helsebranchen, bare til orientering.

    Mvh
    Leyilah

  21. Lone Sørensen
    15. mar 2010 15:06
    21

    Hej Leyilah

    Du skriver, at du ikke arbejder i helsebranchen. Fint nok, men det sprog du
    bruger er klassisk for mennesker, som i det mindste har godtaget diverse forklaringsmodeller fra denne branche, som de så belærer videre om til diverse lægfolk... du skriver f.eks.: "Hømøopati kan udrense gamle indkapslede betændelser, så derfor blusser ting ofte op, når man tager hømøopati"
    Der findes et hav af floskler i denne branche... jeg kender næsten dem alle, og jeg må sige, at mange af dem giver på ingen måde mening.
    Blokeringer, udrensninger, alle spændinger forsvinder (hvis dette faktisk skete, ville kroppen klaske sammen - en vis grad af muskelspænding er nødvendig for at holde sig oprejst) Hvad der ikke bliver lovet af forbedringer hos diverse behandlere...
    Jeg ved nu ikke lige hvor billig hømøopatisk behandling er...jeg har fundet gennemsnitlige priser på 750 kr for første konsultation og 450 for de efterfølgende... rimeligt peberet timeløn at kradse til sig...men det er der nok en, for mig, uforståelig og lettere alternativ forklaring på.
    At en undulat falder lidt til ro kan jo skyldes alt mellem himmel og jord...Rigtig mange sygdomme går faktisk over af sig selv, hvis man giver det lidt tid, så om det er dråberne eller kroppens eget immumforsvar er jo ikke bevist, fordi noget går over.
    Jeg oplever, at der er rigtig mange alternative behandlere som snyder folk så det driver ned af væggene..priserne er typisk alt for høje og de løfter (som desværre sjældent indfries) ligeså. Jeg har prøvet lidt af hvert indenfor helse branchen og jeg er efterhånden nået frem til, at de største talenter er salgsevnerne og måden at overbevise folk på...det er eminent dygtigt gjort. Tag på en helsemesse og spil uvidende og syg i tre kvarter og du vil blive fyldt med forsikringer om, at healing, kraniosakralbehandling, syvstjerner, kobberarmbånd, åndelige stråler vil kunne hjælpe og kurere diverse ting du måtte lide af...det kræver dog altid omkring 3-4-5 behandlinger (i visse tilfælde mere)...der er man landet, når man resonerer sig frem til, hvad folk er villige til at betale, hvis de er tilpas dårlige, og skal bevare troen på, at deres økonomiske formåen faktisk vil kunne hjælpe dem til at blive raske.... Der er jo ingen grund til, at folk bliver raske for hurtigt, for så tjener behandleren jo ikke ret meget på hver enkelt...(!) Ej heller at folk bliver for vrede over at have spildt mere end fem tusind kr., uden et blivende resultat.
    undskyld mig men det er så gennemskueligt, at det næsten er lidt sødt...

    Jeg talte med en kraniosakral behandler på en messe, som fortalte om blokeringer diverse steder i min krop. Da jeg spurgte om hun ville forklare mig hvad en blokering bestod af, blev hun lettere forvirret og efterhånden vred fordi jeg åbenbart ikke forstod, at jeg blot skulle godtage, at en blokering var en blokering og altså ikke kunne forklares yderligere. Jo med endnu flere uforståelige og indforståede begreber, som f.eks. at energien ikke kunne stømme frit etc.- og når jeg spørger hvordan det skal forstås, så anses jeg for at være en mistroisk idiot, som der nok alligevel ikke er penge i...eller jeg er ikke psykisk parat til at drage fordel af behandlingen...
    Hvad vil du have ...forklaringsmodeller er der nok af i den verden og ideen er, at man blot skal æde det hele råt... Som du allerede selv definerer mig Leyilah, har jeg ifølge dig modstand - det behøver i min verden bestemt ikke at være noget negativt, men benævnelsen "at have modstand" er for mig at se, et forsøg på næsten at sygeliggøre skeptikeren. Det er er et rigtig godt eksempel på salgstalentet!

    Har I aldrig set kontant i TV..verden er fuld af fuskere og snydere, og hvis man efterhånden selv er dybt overbevist om virkningen af sin behandlingsform, så opleves det jo ikke som snyd. Visse kunder er måske også så høflige og tilpasningsivrige, at de kommer og fortæller, at der er nok en lille bedring.... blot ikke i deres pengepung. Men hvis behandleren nusser dem lidt imens de er i behandling og lytter til dem og tager deres symptomer alvorligt, så kan det i sig selv jo fremkalde en afslapning og dermed et symptomforbedrende klima i kroppen...
    Husk nu at vi alle har lov at have vores overbevisninger, også de skeptikere der har prøvet og desværre må skrive hjem at der ikke var noget at hente...så
    Folk må vurdere selv, og spørge sig til råds, hos mennesker som ikke er helt fortabt i den åndelige verden med diverse billeder af alfer, devaer, buddhaer, engle osv. på væggene...røgelse og lyserøde sten kan være romantisk... men det er sgu da ikke romantisk at blive snydt for 4-5000 kr. - måske kunne man blive "nusset" og lyttet til fem gange så meget for de penge på anden måde. Det er jo tilladt at tænke lidt "alternativt".
    Lige så meget som jeg hader at se dyr lide (incl. katte der nyser...det gør mine også nu og da og jeg fatter ikke hvordan det går over uden medicin, men det gør det!), så hader jeg at være vidende om, at søde måske lidt naive mennesker med masser af tillid og ikke ret meget modstand (imod salgssnak) bliver blanket af uden grund! Eller grunde er der jo altid: noget skal behandlere jo leve af, og det er ved gud ofte nemt tjente penge!

    De bedste hilsner til alle der læser med
    Lone Sørensen


  22. Leyilah Birn
    16. mar 2010 01:11
    22

    Tak for din lange forklaring og uddybning. Ja, jeg kan godt forstå mange af dine synspunkter og er også enig i nogle, bl.a. at sund skepsis absolut er godt og at alle har lov til at have deres overbevisninger.
    Og det er rigtigt, at det med at indkapslede...osv er noget jeg har hørt/læst et sted i den alternative verden, men samtidig er det noget, som jeg har oplevet på min egen krop flere gange ske, at noget er blevet forløst, men du har egl ret, jeg ka ik vide, om det er noget gl. indkapslet el noget nyt opstået, det har bare føltes som noget gammelt blev forløst, men stadig ikke beviseligt for mig. Og jeg er glad for du lige får rettet op på denne forskrivelse ;-), for det er bedre jeg kun skriver udfra mine egne erfaringer.
    Angående, at det er billigt, så mener jeg, at jeg bare selv læser mig til, hvad jeg har brug for og så køber det i en helsekostforretning. -Det skal man i øvrigt tænke sig godt om med, da fx en eksem ka blusse meget slemt op af hømoøpati, dette er i hvert fald noget min kæreste oplevede ved selv at eksperimentere med hømøopati.
    Jeg synes, det er ærgeligt, at du har så mange dårlige erfaringer med den alternative verden. Jeg tror også, at der findes nogle som snyder andre, men jeg prøver så vidt muligt at bruge min intuition og ringe til flere inden jeg vælger en, så jeg kan få en fornemmelse af personen ved at spørge om en masse spørgsmål, lige som jeg gør, hvis jeg skal skifte læge.
    Lige præcis kranio sakral terapi bruger jeg altid selv, hvis jeg har ondt el hold i nakken, fordi det hjælper altid på mig efter kun 1 gang, jeg kender to gode, som jeg sltid bruger. Jeg har taget et kursus i kranio sakral, men jeg har slet ikke flair for det el tåldmodighed til det. Og et hold i nakken har jeg ikke oplevet andre få til at gå på plads på så kort tid, heller ikke tiden :-)
    Jeg har taget en meget dyr healer udd i Indien, men bruger den ikke og prøvede kun nogle gange at give healing gratis til andre. Grunden til at jeg ikke giver det, er fordi jeg slet ikke ka stå inde for det de lovede, men det fandt jeg først ud af efter at have taget udd. Og jeg har taget noget af en feng shui udd, men ku heller ikke stå inde for det.... Jeg har ikke lyst til at bilde folk noget på ærmet, som jeg ikke ka stå inde for.
    Så jeg er faktisk skeptisk, måske bare lidt senere ude end dig ;-)...eller prøver det mere af end dig måske nærmere. Og måske mere naiv end dig. Men nogle ting giver pote, såsom kranio sakral, vel at mærke, hvis det er en dygtig, da det absolut ikke er let at udføre.
    Kh
    Leyilah

  23. Lone Sørensen
    17. mar 2010 09:51
    23

    Hej Leyilah og jer som ellers læser med

    Hvis det virker for dig at bruge de behandlingsformer du gør, så er det jo fint og pengene værd.
    Hvis man ikke har stor mistro og skepsis overfor videnskabelige undersøgelser, så kan man muligvis blive lidt klogere, ved at gå ind på www.vifab.dk og læse om, hvilke resultater de forskellige former for behandling menes at udvirke, videnskabeligt set.
    Men det er jo sådan, at ingen har patent på sandheden. I videnskaben opererer man med udtrykket sandsynligheder. Og de undersøgelser man foretager siger jo især noget om hvad der viser sig at være mest sandsynligt...har det en virkning eller ser det ikke ud til at have nogen virkning... der bliver de alternative behanlere så ofte meget skeptiske og skal vi sige "undertroiske" i hvert fald er der en tendens til, at de så påstår, at man kan netop med de alternative behandlingsformer ikke måle resultaterne på videnskabelig vis....
    Nu f.eks. i går aftes blev en læge i TV sprugt, om en drik som en kostvejleder mente ville være god i forhold til syre/base balancen kunne have en gavnlig effekt på blodets ph-værdi, som den alternative kostvejleder påstod. Lægen kunne så forklare, at det er rigtigt at syre og base dannes via kosten i kroppen, men at det udskilles igennem urinen og slet ikke påvirker ph-balancen i blodet.
    Den alternative behandler var utilfreds med at lægen sagde sådan, fordi der var afholdt en konference i udlandet om netop syre-base mad. Men som lægen sagde, var en konference i sig selv, ikke et bevis for, at det som blev påstået var sandt.
    Jeg tænker at der er en kraftig tendens til at mennesker forsøger at fjerne deres angst for livet går galt, deres afmagtsfølelser etc., ved at mene, at de selv kan gøre en masse tricks og så kan de undgå at de risikerer sygdom etc.
    Jeg tror på, at sunde og meningsfulde relationer til andre mennesker, at undgå rygning, at motionere, at være i frisk luft, at være i kontakt med sine følelser og at lære at kommunikere klart, kan være sundt for mange. At føle funktionsglæde og at udfolde sine potentialer etc.
    Men det er sgu ikke let, så hvis det hjælper lidt på ens ængstelse og følelse af ikke at have særlig meget kontrol over noget af det som virkelig har betydning, så kan visse alternative indslag måske tilbyde, í det mindste en oplevelse af, at man trods alt kan styre sin egen sundhed og sit liv via den vej.

    Gode hilsner
    Lone



  24. Marcus Simonsen
    27. mar 2010 17:04
    24

    Det at vide noget uden at have prøvet det selv, er det samme som intet at vide.
    Det er direkte uvidenhed, at sige man ikke har lavet brugerundersøgelser og sammenligningsforsøg mellem konventionel medicin og Homøopatisk medicin som f.eks med ADHD, astma m.m.
    I andre lande over hele verden kender man til Homøopatiens virkning og grundet den Homøopatiske medicins virkemidler så kan man endnu ikke dokumentere HVORFOR det virker med naturvidenskabens metoder. Videnskabens kasse vokser dog hele tiden så en dag...
    For at tale om og i det hele taget sætte behandlingsmetoder i forhold til om noget helbredder, er man nød til i det hele taget at have en definition af hvad helbredelse er, kontra undertrykkende symptombehandling som alternative metoder desværre også ofte gør, bare med naturlægemidler. Det vil sige, man behandler på et symptom (migræne, hudeksem osv.) uden at kende baggrunden og helheden omkring mennesket og hvorfor det lider under dets sygdomme. Den viden forveksler mange, med naturvidenskabens tankegang som baggrund, med at beskrive HVAD kroppen gør helt ned på biokemisk niveau. Det er desværre ikke grunden for en Homøopat, for vi forstår spørgsmålet, hvorfor fik jeg pludselig voldsom eksem, lidt anderledes og synes vi skylder vores patienter en anden forklaring end en diagnose på latin
    eller en beskrivelse som ingenting siger som dette menneske kan bruge i forhold til at rette sin levevis, sin modtagelighed osv. som det homøopatiske lægemiddel kan gøre. Vi giver ikke medicin til sygdomme, men til syge individer. Lad os sige, sundhed er fraværet af symptomer og medicinindtagelse som vel kan siges er logik selv for burhøns, hvad kan den traditionelle medicin så helbredde. Astma? Gigt? Migræne? Diabetes? Nej vel. Det er sygdomsvedligeholdende tankegang og narre endnu flere penge op ad folks lommer, men det er ikke det værste. At holde folk hen i lidelse og uvidenhed er det værste. Man skal bare læse i lægemiddelkataloget om lægemidlers bivirkninger eksempelvis under Retalin til ADHD-børn så kan man da kun tænke at logikken helt har taget en færge ud af verden. En del af mental sundhed er at finde nye veje og være i stand til at tænke nye tanker, fri af fortilfælde og fordomme. jeps.

  25. Just Zingraff
    5. apr 2010 21:28
    25

    Homøopatisk "medicin"...hhmm

    Hvis jeg bryder en almindelig kop god urtethe ned i alle dens mindste bestanddele, vil det nødvendigvis resultere i et meget stort antal kemiske forbindelser, som for den sags skyld kan kaldes "naturlige", og ud af alle disse forbindelser vil et stort antal være blandt homøopaternes foretrukne.
    MEN, de vil med sikkerhed også forefindes i alle mulige , i følge homøopater, "katastrofalt høje koncentrationer".
    Vi har altså i en ganske almindelig kop urtethe et sandt Dantes inferno af farlige forbindelser. Av for fanden, -der må da være brug for en "fagmand" til at holde styr på tingene?!
    Nu er det bare sådan at den menneskelige organisme, såfremt man spiser bare lidt varieret, udsættes for en syndflod af "farlige koncentrationer", men klarer opgaven forbavsende flot?!

    I forhold til tal:

    10 i 30 potens er et komplet latterligt tal, hvis man overhovedet taler om en opløsning af noget.
    At der bliver slynget tal ud som 10 i 1500 potens indenfor homøpati burde få alle alarmlamper til at blinke hos ethvert rationelt tænkende menneske...
    Men igen, selvom vi lever i en oplysningstid, betyder det jo ikke at alle gerne vil oplyses.
    Der vil utvivlsomt være rigelig med arbejde til heksedoktorer, astrologer og alle mulige andre "genveje" til lykke og sundhed i århundreder fremover.

    Latterliggør jeg andre velmenende mennesker ved at komme med så arrogante synspunkter?
    So be it.
    Jeg skulle selv provokeres til at søge fakta, så Jeg løber risikoen!

    Den sunde skeptiker

  26. Ley
    5. apr 2010 23:54
    26

    Jeg har aldrig hørt eller læst nogle homøopater berette om, at urtete el anden form for mad el drikke sku være farlige koncentrationer. Sådan som jeg har forstået det, så er det fordi der i homøopatien bruges ingredienser, som hvis man spiste dem ville være farlige...eller uspiselige...Fx noget fra en geds testikler el en geds ovarier...eller måske noget fra en slange...el fra nogle urter/planter/træer, som er giftige. Og sådan som jeg har forstået homøopatiens virkning, så er det sådan, at hvis man fx har en forstyrrelse i sine ovarier, så kan man ved at tage noget homøopati med en "svingning"/potens...fra fx en geds sunde ovarier minde ens egne ovarier om, hvordan det er at være sunde og raske...Lidt lige som jeg har læst, at medicinmændende og -kvinderne i de australske aboriginals stammer helbreder med hænder og tankeoverførsel...hvor de minder fx et brækket ben om, hvordan det var da det var helt og velfungerende.... For mig giver det mening. Det kunne være spændende, hvis der kom en homøopat ind i denne debat, da vi andre ikke er uddannede og lige som vi heller ikke ved noget særlig dybt om medicinalindustriens medicin og alle dens kemiske virkninger og bivirkninger...Så hvis vi diskuterede det ville det også være logisk at spørge en læge eller laborant om, hvad der egl. er på spil i de lægemidler, som mange blindt hælder i sig år ud og år ind uden at blive helbredt, men jo, at holde fx for højt blodtryk nede i årevis med medicin fremfor at finde ud af, hvad det er opstået af og så gribe an der...

  27. Marcus Simonsen
    7. apr 2010 20:00
    27

    Det er altid godt med saglige debatter for så kan de der ikke ved så meget, bedre tage stilling til tingene ud fra nogle saglige argumenter.
    Som så ofte så fokusere kritikkerne på at noget der er så fortyndet umuligt kan virke. Og det har de helt ret i. Noget man KUN fortynder og fortynder, har tilsidst ingen virkning, men så kan det heller ikke kaldes for et homøopatisk lægemiddel. Der er en klar definering af hvornår noget kan kaldes et Homøopatisk lægemiddel. Det passive uvirksomme princip er fortyndingen. Det aktive princip er dynamiseringen af stoffet mellem hver fortynding. Dvs. uden energiladningen af stoffet er det fuldstændigt uvirksomt i forhold til at helbredde. Derefter skal der foretages mange mange prøvninger på stoffet på raske mennesker. Udover det, som udgør noget af den viden vi har om lægemidlet, så indsamler man også viden fra f.eks. forgiftningstilfælde som ved arsenikforgiftninger gennem tiden. Det, og så de kliniske erfaringer man har gjort sig gennem 200 år med Homøopatisk behandling, udgør det man kalder Materia Medica, som er læren om lægemidlerne.
    Vi taler ofte forbi hinanden og ender i en gang nyttesløs grød. Det at man ikke kan bevise noget med naturvidenskaben er ikke det samme som at det ikke eksistere. Tænk historisk på dengang den første læge fandt på at vaske sine hænder når han skulle assistere ved fødsler og infektionssygdommeniveaet hos fødende gik drastisk ned. Han postulerede der var en sammenhæng uden at man kunne bevise det og han blev af mange betragtet som skør fordi man intet kunne se eller måle dengang. Hvad ved man i dag fordi der nogen gange er mennesker der tænker ud fra de erfaringer de gør sig og tager deres arbejde med syge mennesker alvorligt. Homøopati er baseret på praktiske erfaringer som grundigt og systematisk bliver noteret og udviklet gennem mange år. Kig på en seriøs Homøopatisk lægejournal over en kronisk patient så ved man også som patient at alt bliver taget med og betragtes som lige vigtigt. Helhedssyn og helhedsbehandling for der er et menneske bag symptomerne der skal forstås før man ordinere noget overhovedet. Kan man sige man helbredder et menneske ved blot at fjerne nogle symptomer? Det mener vi ikke. Man er nød til at stimulere kroppens egne ressourcer. Ellers er man nøjagtig lige så syg efter fjernelsen af en kræftknude som før og lige så modtagelig for at udvikle samme reaktion på det "noget", som er årsagen til at knuden er opstået. Det var alt for nu.

  28. randi larsen
    26. okt 2010 17:15
    28

    Ganske kort:
    Jeg vil nu også gi mit besyv med, idet jeg i 30 år har været meget plaget af birkepollenallergi og de frugteer og grøntsager, som krydsreagerer med birrk har jeg ikke kunnet spise uden at hæve i mund og svælg, få ondt i maven og udbrud af herpes. Jeg har også mælkeallergi og har ikke kunnet spise nogen former for mælk eller ost, som jeg elsker.
    For første gang i 30 år har jeg kunnet spise af mine egne æbler, pærer, gulerødder og iøvrigtt har jeg kunnet spise kirsebær, ferskner m.m.m.
    Det som jeg har oplevet med homøopaati er at jeg har fået livet tilbage, idet mælkeallergi kan give enddog psykiske problemer så alvorlige som depressioner og ande tingg, som er meget alvorligere.
    Aneer ikke hvordaan jeg kom igennem en studentereksamen og senere en lærereksamen, hvor jeg kæmpede med snotnæse og manglende koncentration og depression, da birkesæsonen som bekendt ligger i maj måned hvor man læser til eksamen.
    Nu har en bekendt til mig lavet nogle homøopaatiske små kugler, som jeg i starteen reagerede temmelig voldsomt på, men nu går det fint og jeg tager 7 kugler X 3 hver dag. Så bevist eller ej, så må eksemplets magt dog gå over alt andet.
    Som Doris DAmsgård også siger: Masser af steder i verden anvender man homøopati sammen med ordinær lægebehandling og det er ikke noget problem i Tyskland og England, hvir selveste dronning Elizabeth indtar homøopatisk medicin.

    Godt gåeet Doris: Jeg har gået hos dig engang for længe siden nede i Møllergade i Svb.

    KH
    Randi Larsen, som nydeer livet i gen med ost og meget andet.

  29. coach bags
    8. dec 2010 07:20
    29

    Cabo bendiciones, un amigo de enriquecimiento todos desea! *

  30. leyilah birn
    8. dec 2010 12:58
    30

    Hej Randi Larsen,
    Hvem hjalp dig med at finde ud af, hvilken form for homøopatisk medicin du sku ha? Jeg har en ven som har støvallergi....så han vil gerne ha kontakt til en dygtig behandler. Mvh Leyilah

    Ps coach bags....I wish I could understand what youare writing, I only understand amigo ;-)

  31. jordans for sale
    4. jan 2011 08:07
    31

    *Vores forhold til luften som forholdet mellem fisk og vand.

  32. cheap jordans
    12. jan 2011 09:19
    32

    get the Det siges at øjnene er sjælens spejl og hver farve har sine helt egne meninger og værdier tilknyttet.

  33. Cheap Juicy Couture Bags
    14. jan 2011 08:47
    33

    Where water conflict in the encounter, which took the vitality of liberation.

  34. Brugte både
    3. mar 2011 09:26
    34

    Synes det er mystisk at jeg søger efter brugte både, og så finder jeg din blog, men fair nok, det var god læsestof :-)

  35. Jeg tror
    19. jul 2011 19:18
    35

    også på nisser

  36. Fredrik Ulf
    29. jul 2011 09:13
    36

    I have a hard time beliveing in homeopathy, sad.
    Why would it wokr?
    /Fredrik

  37. Sune Borgen
    26. sep 2011 08:12
    37

    Alle jer som er så "kloge" at tro på homøopati, skønt det strider mod de fysiske love, forklar mig venligst hvorfor at jeg kan tage et helt glas homøopatiske sovepiller, uden at så meget som at gabe, og hvorfor udtræk af kaffebønne, som i øvrigt fortyndes så meget at jeg skulle spise en mængde piller som ville fylde ligesåmeget som hele solsystemet, for at få et eneste molekyle af den aktive substans? Og hvis vand har "hukommelse" hvordan ved det så hvad det skal huske og hvad det ikke skal huske? Vand er jo vand igennem mange millioner af år.. det har været i kontakt med alt mellem himmel og jord engang.. i hvert glas vand vil der statistisk set være et par vandmolekyler som har passeret igennem blæren på Adolf Hitler (yeps, den er god nok)

  38. Canada Goose Parka
    6. okt 2011 03:51
    38

    The worst bankrupt in the world is the man who has lost enthusiasm. Let him lose everything but enthusiasm and he will come through again to success.

  39. City Casin Man
    18. okt 2011 20:15
    39

    Really intressting to read ( and to watch :) )
    Here I really have learned a lot of things! :)

  40. Erik Osen
    18. okt 2011 20:47
    40

    Hører her "unge" man (blot af sind ?) Sune,
    Hvad giver dig den ret til at sige det strider mod naturlove ??
    Du har ingen engang lavet nogen test og verifikation a din postulat. Så længe du stamper på den samme sted kommer du ikke nogen vegne, ergo du ud spyder ingen ting af konstruktivt art, derfor er du meget svært at tage alvorligt. Kom igen ung man. Du har meget at lære endnu!!

  41. Sune Borgen
    19. okt 2011 16:51
    41

    Erik Olsen:
    Nøjagtigt som Flat Earth Society, Kreationister som ikke anderkender Evolutionsbiologi og div. andre konspirationsteoretikere, anvender i samme retorik. Du kan ikke selv fremlægge belæg for dine påstanne, ej heller modbevise mine, og du gør heller ikke forsøget. Hvorfor skulle du også det, du kan blot gemme dig bag at være bedrevidende, og hoppe let henover det med en smøre af lirumlarum som reelt er stråmandeargumentation.

    Lad mig derfor forklare det lidt i et sprog du bedre forstår:

    At homøopati bla strider mod massevirkningsloven anerkender selv producenter og og div fortalere af homøopatisk såkaldt "medicin". Hvis ikke de blot slår armene ud til begge sider og siger "det virker hvis man tror på det" (Lidt ala Julemanden)
    Her ud over strider det også mod mere eller mindre alt andet vi ved om medicin og Kemi.

    Jeg har skam lavet tests af det.. og er med i en organisation som bla i år 2000 dokumenterede ved et eksperiment (som i øvrigt blev sendt på BBC) at homøopati ingen virkning har. Eksperimentet blev superviseret af vicepresidenten for the Royal Society, Professor John Enderby.

    Jeg har i øvrigt flere gange selv prøvet at spise et helt glas homøopatiske sovepiller, uden så meget som at kunne fremtvinge et gab indenfor de efterkommende 12 timer. Dette er gjort i samarbejde med en bekendt som er Heilpraktiker, som sikrede sig at "medicinen" var ægte.
    Dette har jeg dokumentation for, og vidner mm. Men det udføres i øvrigt næsten dagligt af skeptikeren James Randi, der ligger adskillige klip på bla youtube hvor han udføre dette.

    Jeg er ked af at sige det, hvis du har brugt penge på homøopati, er du blevet snørret.

  42. Irene Stilling
    21. okt 2011 13:33
    42

    Jeg vil blot anbefale alle, der er enten for eller imod homøopati at læse denne bog:
    "The Hidden Messages in Water " af Masaru Emoto (japansk videnskabsmand)

    Det kunne tænkes at menneskeheden endnu ikke nået det højeste erkendelsesniveau.

  43. Sune Borgen
    21. okt 2011 14:15
    43

    Irene Stilling:
    Det kunne også tænkes at nogle mennesker bevidst udnytter syge og svage mennesker for ussel mammon:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Masaru_Emoto#Criticism

    Man bliver i øvrigt ikke "videnskabsmand" af at skrive en bog...

    Jeg ved næsten ikke hvor jeg skal begynde.. men lad mig blot igen konstatere at det er utroligt at nogle virkeligt gerne vil snydes..
    Det er jo for længst blevet dokumenteret at det er fup og svindel:
    http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,968080,00.html
    http://abcnews.go.com/print?id=124309

    Suk Suk.

  44. Arvid Berg
    9. nov 2011 20:26
    44

    Det er så sørgeligt. At læse om de kommentar omkring homøopati.
    Som ikke bunder i indsigt, viden eller erfarring. Men bunder i fordomme og manglende indsigt.

  45. Albert Poker Man
    14. nov 2011 20:16
    45

    Vilken otroligt smart liten gubbe som berättar p filmen!
    Värkligen värt att tänk på!

  46. Sune Borgen
    15. nov 2011 11:15
    46

    Det er også sørgeligt at se folk falde for så meget svindel og humbug som Homøopati er. Det er tydeligt at folk er ofre for en Propagandamaskine, og ikke selv objektivt har undersøgt tingene.

    http://www.youtube.com/watch?v=vcBHKMJDHaU

  47. Trolden
    18. mar 2012 17:13
    47

    I mange år rystede jeg på hovedet af homøopati.
    Altså helt ærligt, et stof der fortyndes i en pokkers høj potens, hvad skulle det dog kunne gavne.

    Men ved et tilfælde stiftede jeg bekendtskab med Bach's Blomstermedicin, og blev overbevist, det virker s'g*.

    Min hund var et år gammel da jeg overtog ham, det viste sig, at han slet ikke kunne være alene hjemme, han hylede og gøede, så det nok ville have endt med, at jeg var blevet smidt ud af min lejlighed, hvis ikke jeg fandt en løsning.

    Jeg trænede ham så efter samme program, som jeg tidligere har brugt på en anden hund, med fint resultat.
    Det er et træningsprogram af Roger Abrantes.

    Vi nåede langt med træningen, men han havde det ikke fint med, at være alene hjemme.
    På webwitch.info læste jeg om de forskellige remediers virkning på dyr, og fandt frem til 4 (så vidt jeg husker) remedier, som kunne være relevante.

    Efter kort tids brug kunne jeg mærke en stor forskel.
    Tidligere stod hunden og kiggede på mig når jeg gik ud af døren, og han var helt oppe at køre når jeg kom hjem.
    Men nu bliver han liggende i sofaen når jeg forlader ham, og han er meget mere rolig når jeg kommet tilbage.

    En bekendt overtog en hund, som var mishandlet på både krop og sjæl, ofte lå den og rystede, som af skræk.
    Ved fælles hjælp fandt vi frem til nogle relevante remedier.
    Tilbagemeldingen fra min bekendt var, at "det er som at se et ADHD-barn få ritalin".

    For nogle år siden havde vi tre marsvin, i samme bur, den ene havde det med at være noget aggressiv overfor de andre.
    Jeg begyndte at komme et par dråber vinranke fra Bach's i deres vand, så var freden genoprettet.

    Jeg slås med spændinger i skulder-nakke området, for nylig har jeg købt nogle homøopatiske tabletter, der hedder spascrupeel.
    Jeg var meget skeptisk, men jeg kan ikke mindes at have været så afslappet i mange år.

    Det er fornuftigt at være skeptisk, men man skal ikke lade sin skepsis stå i vejen.

  48. nike safari carrot
    19. apr 2012 10:30
    48

    What is love?
    Is a wonderful addition: a miss with a miss, 15 will be able to become the moon.
    Are an extraordinary hearing: Even across the mountains, but also exciting to hear each other's heartbeat.

  49. Anna
    12. maj 2012 18:48
    49

    Hej
    Jeg fik konstateret colitis ulcerosa, blødende tyktarmsbetændelse, for 6 år siden. Det var allerede fra starten meget voldsomt og jeg blev behandlet med alt hvad der findes på markedet, Asacol, Pentasa, Prednison, Imurel osv. Der var ikke noget af det der virkede andet end Prednison, som man dog ikke må tage i for lange perioder, da det bl.a. får knoglerne til at afkalke, til gengæld fik jeg masser af bivirkninger, den værste var kraftigt forøgede levertal, så jeg måtte stoppe med medicinen igen. Da jeg blev præsenteret for en stomipose efter 3 år, tænkte jeg, at jeg virkelig ikke havde noget at miste og gik nye veje, nemlig til en homøopat. Efter nogle lange konsultationer gik vi igang med arbejdet, i løbet af det næste år prøvede vi 5 forskellige homøopatiske midler, tre af dem virkede, og jeg har været symptomfri i 2 år nu. Hvis sygdommen skulle komme igen, vil jeg til enhver tid gå til min homøopat og bede om hjælp. Det er svært at argumentere mod succes, og det er endda min læges ord. Selv han anerkender, at han ikke kan hjælpe mig, så hvis andre kan, er det fantastisk, også selv om han ikke forstår det. Hver flaske homøopatisk middel koster ca. 100 kr, til sammenligning koster en pakke Pentasa over 1000 kr.

Skriv en kommentar